Vitamine

Vitamina A – 6 beneficii pentru sanatatea ta

Vitamina A

Ce este vitamina A?

Abecedarul vitaminelor începe tot cu litera A, iar astăzi voi prezenta ce reprezintă de fapt vitamina A, funcțiile acesteia, beneficiile pe care aceasta le posedă și în ce alimente o găsim.

Deși mulți cred că este un nutrient singular, această reprezintă numele unui grup de compuși liposolubili (solubili în grăsimi) incluzând: retinol, retinal, acid retinoic, retinoizi și cartenoizi (cel mai cunoscut fiind beta carotenul). După cum și numele acestor compuși indică, vitamina A are un rol esențial în vedere și în protejarea retinei oculare.

Forme ale vitaminei A

Există două tipuri de Vitamina A, care pot fi asimilate de organismal uman:

1. Retinoizi sau Vitamina A preformata – care se găsește în carne (în special în organe), pește(uleiul de cod fiind cel mai potent) și produse lactate
2. Carotenoidele – Beta-Caroetenul (cea mai cunoscuta forma si cea mai potenta), pe care le asimilăm din legume precum: morcovul, cartoful dulce sau fructe precum: cătina sau măceșe.

Roluri ale vitamine A

Vitamina A este esențială pentru sănătatea noastră, susținând creșterea celulelor, funcția imunitară, dezvoltarea fătului și vederea. După cum aminteam anterior, una dintre cele mai cunoscute funcții ale vitaminei A este rolul său în vedere și în sănătatea oculară.

Rentinalul este forma activă a vitaminei A și contribuie la formarea rodopsinei, o moleculă necesară pentru vederea culorilor și la vederea cu lumină scazută. De asemenea, ajută la protejarea și menținerea corneei și membranelor ce acoperă suprafața ochiului și interiorul pleoapelor.

Ajută la menținerea țesuturilor pielii, dar și a organelor interne. Susține funcția imunitară, contribuind la projetarea corpului de infecții și viruși.

Beneficii Vitamina A

1. Are proprietăți antioxidante

Carotenoizii luptă împotriva radicalilor liberi - molecule foarte reactive care vă pot dăuna corpului prin crearea de stres oxidativ.
Stresul oxidativ a fost legat de diferite boli cronice precum diabetul, cancerul, bolile de inimă și declinul cognitiv.

2. Este esențială pentru vedere

Aportul alimentar adecvat de vitamina A ajută la protejarea împotriva anumitor boli oculare, cum ar fi degradarea maculară legată de vârstă (DMA).

Studiile arată că nivelurile mai ridicate de beta-caroten, alfa-caroten și beta-criptoxantină din sânge pot reduce riscul de degradare a ochilor cu până la 25% (14 sursă de încredere).

3. Ajută în protejarea anumitor tipuri de cancer

Fructele și legumele bogate în carotenoizi pot proteja împotriva cancerului datorită proprietăților lor antioxidante.

De exemplu, un studiu efectuat la peste 10.000 de adulți a constatat că fumătorii cu cel mai ridicat nivel sanguin de alfa-caroten și beta-criptoxantină au șanse cu 46 la sută și 61 la sută mai mici de deces prin cancer pulmonar decât nefumătorii cu cel mai mic aport de acești nutrienți, respectiv.

Mai mult, studiile cu eprubete au arătat că retinoizii pot preveni creșterea celulelor canceroase în vezică, sân și ovar.

4. Intărește imunitatea

Această vitamină este importantă pentru menținerea mucoasei mucoasei în ochi, intestin, organe genitale și plămâni și este, de asemenea, crucială pentru dezvoltarea de celule albe din sânge care luptă împotriva bolilor infecțioase.

Vitamina A este necesară sistemului imunitar pentru creșterea, menținerea și întărirea epiteliului și a țesuturilor mucoase care acoperă majoritatea organelor noastre. Aceste țesuturi reprezintă prima linie de apărare a organismului împotriva agenților patogeni și reprezintă o parte cheie a răspunsului imun înnăscut al organismului la infecție.

5. Ajută la tratarea acneei

De asemenea are un rol in regenerarea pielii si ajuta in combaterea acneei. Retinolul tratează acneea acționând ca un exfoliant extrem, îndepărtând aceste celule moarte ale pielii și, la rândul său, promovând creșterea celulelor noi - un proces numit schimb de celule.

6. Contribuie la creșterea sănătoasă a fătului

Obținerea suficientă, dar nu prea multă, a vitaminei A în timpul sarcinii este importantă pentru dezvoltarea fetală.
Un studiu din 2010 publicat în New England Journal of Medicine a constatat că suplimentarea cu vitamina A la femeile cu subnutriție cronică înainte, în timpul și după sarcină a îmbunătățit funcția pulmonară la descendenți.

Surse de Vitamina A naturale

• Ulei de cod
• Ghee – remediu ayuverdic
• Branză albastră/mucegăită
• Ficat
• Cartof Dulce
• Morcov
• Broccoli
• Varza Kale
• Dovleacul
• Pappaya
• Păpădia

Concluzie

Cât de multă vitamina A aveți nevoie depinde de o varietate de factori, inclusiv vârsta, sexul și dacă sunteți sau nu însărcinată sau alăptați. Cert este că Vitamina A este esențială pentru sănătatea generală a organelor și este deosebit de importantă pentru o sarcină sănătoasă. Dacă luați o dietă variată cu carne, lactate și legume, ar trebui să vă atingeți cu ușurință doza zilnică de vitamina A. Dacă sunteți îngrijorat de aportul de vitamina A, discutați cu furnizorul dvs. de asistență medicală sau cu un dietetician înregistrat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *